Meny
Logga in

Ahndoril, Alexander

Född:
20 januari 1967
Foto: Ola Erikson / Forflex

Alexander Ahndoril, född Gustafsson, växte upp i en medelklassfamilj i Stockholmsförorten Upplands Väsby. Far- och morföräldrarna hade tillhört arbetarklassen, och hans far var den förste i släkten som hade möjlighet att studera vidare på gymnasiet. Själv valde Ahndoril att hoppa av gymnasiet som 16-åring. Efter kompletterande komvuxstudier har han emellertid senare bland annat läst filmvetenskap, religion och filosofi vid Stockholms universitet. Ahndoril är sedan 1996 gift med Alexandra Coehlo Ahndoril, som också hon har gjort framgångsrik karriär som författare. Paret Ahndoril har också skrivit tillsammans under pseudonymen Lars Kepler. År 2009 gav de under stort hemlighetsmakeri ut kriminalromanen "Hypnotisören" som väckte stor medial uppmärksamhet, särskilt efter avslöjandet av vem som var dess verkliga upphovspersoner. Därefter har ytterligare en rad böcker utkommit.

Endast 18-år gammal debuterade Alexander Ahndoril 1989 med romanen "Den äkta kvinnan". Det är en mörk skildring vars handling kretsar kring svartsjuka och otrohet. Debuten, som i mångt och mycket hade experimentets prägel, föll emellertid inte kritikerna på läppen, utan de var tämligen negativa i sina recensioner.

Ahndorils litterära genombrott kom först tre år senare med romanen "Om hjärtat är vidrigt" (1991). Liksom debuten har även denna roman karaktären av litterärt experiment. Ahndorils metod är här montagets. Läsaren konfronteras med en mängd dokument. Korta redogörelser, miljöbeskrivningar, dagboksanteckningar och mer renodlat berättade avsnitt interfolieras med partier som återger en bandupptagning av vad som verkar vara ett slags förhör i en brottsutredning. I "Om hjärtat är vidrigt" borrar Ahndoril sig ner i Stockholms undre värld under 1980-talet i en stundtals mycket otäck och obehagligt påträngande skildring av våld och incest.

Vid sidan av vålds- och skräcktematiken är ett genomgående drag i Ahndorils författarskap att det på olika sätt undersöker verkligheten, vilket går hand i hand med det utforskande av språket som pågår mellan böckernas pärmar. I "En människas tal" (1992) är det frågan om en man som fullkomligt tappar kontakten med verkligheten. I Ahndorils fjärde roman "Den magiska disciplinen" (1993) ställs vardagslivets verklighet mot en verklighet som vetter åt alkemi, mystik, ockultism och svartkonster. I likhet med debuten har "Den magiska disciplinen" svartsjukan som en bärande tematik. Berättelsen följer växelvis två bröder, den bedragne Hermann, och hans bror, den professionelle illusionisten Simon. Om Hermann har svårt att hantera att han förts bakom ljuset av sin fru, är Simons yrke att genom olika illusionsknep bedra sin publiks sinnen.

Även i "Jaromir" (1995) finns den verklighetsproblematiserande dimensionen med i berättelsen. I förordet till romanen hävdar Ahndoril att den utgörs av ett manuskript som han under gåtfulla omständigheter fått av en man vid namn Jaromir. På så vis problematiseras omedelbart förhållandet mellan fakta och fiktion. Samtidigt anknyter "Jaromir" genom denna inledande utgivarfiktion direkt till den klassiska gotiska traditionen. På ett genremässigt plan rör boken sig mellan detektivberättelsen och den gotiska skräckromanen. Privatdetektiven Jaromir får i uppdrag att leta rätt på doktor Gosses försvunna dotter. Detta leder till ett utforskande av familjens slott, vars mörka skrymslen och vrår döljer en värld av perversioner och tragedi.

I "Jaromir" är det språkexperimenterande draget i författarskapet nedtonat: meningarna är korta och intrigen lätt att följa. I jämförelse med de tidigare romanerna är skildringen även mer personcentrerad. Detta gäller också "Thaiboxaren" (1998) och "Lustresa" (2004). Huvudpersonen i "Thaiboxaren", George Johansson, är europamästare i professionell thaiboxning och reser till den lilla thailändska staden Chiang Rai för att utmana den regerande världsmästaren Prayoo Rao. Men matchen ställs in. George beslutar sig ändå för att söka upp Rao. Successivt dras han in i en invecklad kärleksaffär med den unga kinesiska kvinnan Xin. Därmed ställs relationen mellan kolonisatör och koloniserad på sin spets.

"Lustresa" utspelar sig i USA och kan liknas vid ett slags roadmovie i bokform. Handlingen är centrerad kring Mikael och Josefin som på sin semester bestämmer sig för att bila från kust till kust. Båda när de förhoppningen om att denna resa ska föra dem samman. Men istället gör den att de driver längre och längre isär.

Med "Lustresa" iklädde sig Ahndoril på nytt romanförfattarens kostym, efter att i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet huvudsakligen ägnat sig åt att skriva dramatik. Utmärkande för senare delen av Ahndorils litterära produktion är att den blivit alltmer verklighetsproblematiserande. I en av 2006 års mest uppmärksammade romaner, "Regissören", tog Ahndoril livtag på demonregissören Ingmar Bergman på ett sätt som i grunden ruckade på gränsen mellan fakta och fiktion, liv och dikt. Inte minst väckte detta ont blod hos den porträtterade Ingmar Bergman, som fördömde romanen offentligt. Debattens vågor gick också höga bland kulturskribenter och litteraturkritiker. Var går egentligen gränsen för vad som är moraliskt godtagbart att skriva om livs levande personer? Om denna fråga var meningarna delade, även om de flesta menade att Ahndorils skildring av Bergman var estetiskt motiverad och därmed försvarlig ur moralisk synvinkel.

Greppet att blanda fakta och fiktion, sanning och lögn, är också centralt i "Diplomaten" (2009), som handlar om en svensk diplomat och före detta utrikesminister som precis tackat ja till tjänsten som FN:s vapeninspektör i Irak. Även om huvudpersonen är och förblir namnlös boken igenom är det uppenbart att det är en fiktionalisering av Hans Blix läsaren möter. Men i motsats till när "Regissören" gavs ut, fick detta inte alls samma mediala uppmärksamhet.

Det här är en förkortad version av artikeln om Alexander Ahndoril. Läs mer och få tillgång till alla funktioner genom att logga in eller starta abonnemang.

Visa hela artikeln

Denna funktion kräver ett abonnemang

Denna funktion kräver ett abonnemang

Denna funktion kräver ett abonnemang

Denna funktion kräver ett abonnemang