Meny
Logga in

Ajvide Lindqvist, John

Född:
2 december 1968
Visa fler bilder Foto: Ola Erikson / Forflex (2018) Foto: Ola Erikson / Forflex (2017) Foto: Ola Erikson / Forflex (2015) Foto: Ola Erikson / Forflex (2010) Foto: Cora Hillebrand / Forflex (2006) Foto: Björn Gustafsson / Forflex (2005)

John Ajvide Lindqvist är född och uppvuxen i Stockholm. Hans mamma arbetade som restaurangbiträde och pappa jobbade vid en såg. John Ajvide Lindqvist gick på gymnasiets NA-linje och plockade därefter spridda högskoleämnen, främst litteraturvetenskap, men även hebreiska. Han har också studerat pantomim. Från 1989 arbetade han sedan som ståuppkomiker. John Ajvide Lindqvist har även skrivit texter åt andra komiker när han inte skrivit egen dramatik och prosa. Hans debutroman "Låt den rätte komma in" filmatiserades framgångsrikt av regissör Tomas Alfredson, som erhöll en mängd utmärkelser för sitt arbete. För manus svarade John Ajvide Lindqvist själv.

Redan som ung drömde John Ajvide Lindqvist om att bli något hemskt och fantastiskt. Först blev han trollkarl, därefter ståuppkomiker. När han väl debuterade som författare blev det i den skräckromantiska skolan. Och det märks att han trivs här. Under hela sin uppväxt läste han mängder av böcker som handlade om varulvar, vampyrer och människoätande råttor. Han älskade verkligen skräck och menar att skräcken handlar om någon form av förberedelse inför döden.

I en intervju har han berättat att han var utstött som barn, och att trolleriet blev hans tillflykt. Som trettonåring gick han därför med i "Magisk Cirkel", där han kom att träffa andra mobbade pojkar. Som bäst kom han tvåa i Nordiska mästerskapen i korttrolleri, och för en tid trodde han att han skulle kunna försörja sig som trollkarl. Men det fungerade inte, han upptäckte att han pratade mer än han trollade. Då blev han ståuppkomiker istället, något han fortsatte med i tolv år. Under slutet av karriären som ståuppkomiker skrev han mest texter åt andra. Stora delar av tv-serien "Reuter & Skoog" är skriven av honom, liksom Ulla Skoogs scenföreställningar tillsammans med Thomas von Brömssen. "Kommissionen" är ett projekt, en politisk dramaserie för Sveriges Television, som handlar om hur Rosenbad sprängs i luften under ett G8-möte.

John Ajvide Lindqvist berättar att han i sina texter inte i första hand strävar efter att skriva skönlitterärt, utan att han snarare söker en effektivitet. Han har inte längre samma behov av att vara fin, som han hade då han var yngre och läste litteraturvetenskap. Romanen "Låt den rätte komma in" (2004) blev till ett försök att samla all sin kunskap om just vampyrer i en skönlitterär berättelse. Samtidigt menar han att berättelsen bygger på självbiografiska upplevelser. Han drömde själv som liten om att det, liksom i boken, skulle komma någon utifrån som kunde ge honom styrkan att slå tillbaka. Samtidigt betraktar han romanen som en kärleksroman med ett lyckligt slut.

Romanen utspelar sig 1981, i ett förortsområde, Blackeberg. Här möter vi Oscar, en ensam och svårt mobbad kille. Tidningarnas löpsedlar skriver om en ritualmördare som går lös, samtidigt som Oscar blir bekant med en jämnårig flicka, Elin, som han känner allt starkare dragning till. Hon tycks honom emellertid lite märklig. Hon är både gammal och ung på samma gång. Och fast hon är flicka kan hon tala om sig själv som, ja… vadå? Skildringen av deras vänskap är vacker och ömsint, och kontrasterar därför mycket fint mot de brutala händelser som drabbar omgivningen i form av rädsla och hysteri i samband med upptäckten av de många brutala morden.

Roman nummer två, "Hanteringen av odöda" (2005), är en samtidsskildring av ett Sverige och företrädesvis Stockholm, där magiska händelser utspelar sig. Vi möter i parallellberättelser en familj där en helt ung kvinna uppstår från de döda, efter att hon strax innan omkommit i en bilolycka, en gammal farfar som efter att ha dött lämnar bårhuset på Danderyds sjukhus och beger sig hem, samt en familj som gräver upp kvarlevorna efter sin nyligen begravde, helt unge son. Liksom de två andra visar han sig vara förvandlad till en slags zombie. "Hanteringen av odöda" fick stora ovationer i pressen, men saknade debutens självbiografiska drag, vilket gjorde den boken till något alldeles speciellt.

Novellsamlingen "Pappersväggar" (2006) består av tio mycket väl sammanhållna noveller, vilka rent geografiskt antingen utspelar sig i Roslagen, närmare bestämt i trakterna av Kapellskär, eller i förorten, och då företrädesvis i Blackeberg. John Ajvide Lindqvist skriver om relationer mellan män och kvinnor, men kanske främst om döden i livet och om kampen för att undgå just densamma. Det är svart och skitigt och undergångsnära, på ett medryckande sätt, inte olikt Ray Bradbury, Steven King och Clive Barker, några av hans inspirationskällor.

"Människohamn" (2008) utspelar sig i kustbandet, på den fiktiva ön Domarö, där vi följer Anders sorgearbete efter en förlorad dotter. Hennes gåtfulla försvinnande vid Gåvastens fyr får aldrig någon förklaring, annat än via legenden som säger att havet tar ett människoliv, i utbyte mot god fångst. John Ajvide Lindqvist arbetar i den magiska realismens traditioner, när han låter Anders tränga ner i öns historia och ana skeenden och sammanhang från förr. I "Lilla stjärna" (2010) är det en liten främmande flicka som istället plötsligt dyker upp, och blir omhändertagen av ett äldre par. Men vem är hon? Att hon har en klockren röst, blir vägen in mot showbiz, och ett skeende som knappast någon kan överblicka. Romanen gestaltar flickan Theres utanförskap som ett enda avskalat och naket tomrum, där inga som helst känslor existerar, men där hon samtidigt förväntas interagera med sin omgivning. En omöjlighet, ska det visa sig, förödande på alla vis.

"Låt de gamla drömmarna dö" (2011) är en fint ihopsatt novellsamling. Den består av noveller, resereportage och kåserier. Här finns manus till teveprogrammet "Reuter & Skoog". Och här finns hans tacktal då han mottog Selma Lagerlöf-priset 2008. Vad hände egentligen med Oskar och vampyren Eli, från debutromanen "Låt den rätte komma in"? Här får vi en antydan. Några av författarens finaste noveller återfinns inom bokens pärmar.

I "Sulky och Bebbe regerar okej" (2012) är en barnbok i samarbete med Mia Ajvide. Det är en tämligen absurd historia om två bebisar, den ene tjock och den andre mager, som tillsammans möter en rad ovanliga personligheter, en fluga, ett gråtande berg, en gubbe med huvudet under armen och en ledsen bomb. Den stora frågan handlar om vad man ska göra med alla ledsna som inte passar in någonstans. Det givna svaret boken ger är att vi bara har varandra, och tillsammans bosätter de sig på en öde ö.

Romanen "Himmelstrand" (2014) har något av Samuel Becketts "I väntan på Godot" över sig. Fast här handlar det inte om två personer, utan om flera familjer. De bor på en camping och en morgon när de vaknar har omgivningen försvunnit. GPS-mottagaren är utslagen. Man är utlämnade åt varandra. Vart har omgivningen tagit vägen? Kommer man att komma i kontakt med anhöriga, med den vanliga, kända civilisationen? Det enkla svaret är att ingen av dem vet. Och just detta att inte veta går till sist flera av de boende på nerverna. Makar hamnar i gräl. En man börjar skjuta vilt omkring sig med en hagelbössa. Och här finns den lilla flickan, dotter till ett före detta fotbollsproffs och dennes hustru fotomodellen, som ser igenom allt och alla och bara därigenom går de andra på nerverna. Romanen är drivet berättad, växlar ofta berättarperspektiv, händelser återkommer ur olika personers synvinkel, vilket skapar stark närvarokänsla.

Det här är en förkortad version av artikeln om John Ajvide Lindqvist. Läs mer och få tillgång till alla funktioner genom att logga in eller starta abonnemang.

Visa hela artikeln

Denna funktion kräver ett abonnemang

Denna funktion kräver ett abonnemang

Denna funktion kräver ett abonnemang

Denna funktion kräver ett abonnemang