Meny
Logga in

Ford, Richard

Född:
16 februari 1944
Foto: Ola Erikson / Forflex

Amerikansk författare, född i Jackson, Mississippi. Fadern, Parker Carrol, var handelsresande och i Richard Fords barndom förde familjen därför en ambulerande tillvaro. Modern hette Edna Ford och var bördig från Little Rock, Arkansas. Richard gick i skolan i Davis Elementary school, samma skola som hans blivande författarförebild, Eudora Welty, hade gått i. Som barn tillbringade han somrarna på det hotell Marion i centrala Little Rock som hans morfar drev.

När fadern dog i en hjärtattack var Richard sexton år gammal. Han kom att tillbringa mycket tid hos sin morfar i tonåren, han arbetade extra som badvakt på Little Rock Country Club. Hotellmiljön gav Ford en unik första inblick i vuxenvärlden som senare skulle bli viktig för honom som författare. Eftersom hans morfar arbetat på järnvägen tog den 19-årige Richard anställning på Missouri Pacific train, där han lärdes upp till tågmekaniker.

Ford var sedan inställd på att bli hotellchef som sin morfar och började på hotellskola vid Michigan State University som hade förstklassiga kurser i ämnet. Under denna tid tog han också värvning som marinsoldat men fick snabbt avsked när det visade sig att han hade hepatit. Trots att Ford hade en mild form av dyslexi bestämde han sig då, på ren impuls, för att läsa litteratur och 1966 tog han en kandidatexamen i engelsk litteratur vid Michigan State University. Därefter följde en tid av jobbsökande. Efter att ha hamnat i New York och studerat juridik i Saint Louis, började han skriva noveller. Han återvände till Little Rock, och extraknäckte bland annat som vikarie i Central High School och sökte ett jobb som sportjournalist som han inte fick. 1968, tjugotre år gammal, gifte han sig med den svenskättade Kristina Hensley, sedermera fil. doktor i ekonomi. Hustruns uppmuntran och ekonomiska stöd gjorde det senare möjligt för honom att börja skriva på heltid. Däremellan fullföljde han sina universitetsstudier och tog en Master of Arts vid Berkeley.

På 70-talet bodde paret i New Jersey där hustrun arbetade som lärare i stadsplanering, och Ford då och då undervisade i creative writing. 1981 slutade han skriva skönlitteratur och blev sportjournalist för en flott New York-tidning, "Inside Sports". Han skrev om baseball och amerikansk fotboll tills tidningen lades ner 1982 och han blev tvungen att gå tillbaka till det skönlitterära författarskapet. Det är nu han får idén till romanen om sportjournalisten Frank Bascombe.

I flera år bodde paret i New Orleans, Lousiana, där hustrun Kristina arbetade som stadsplanechef. Richard Ford har därefter arbetat som universitetslärare, senast vid Harvard 1994. Sedan många år är paret bosatt i East Boothbay, Maine. De har inga barn.

"Om någon frågar vad som är hemligheten med ett lyckligt äktenskap så är formulär 1 a: Skaffa inte barn. Så är det i alla fall för oss. Det är inget sorgligt med det, jag har hellre kvar min fru", säger Ford i en intervju (Aftonbladet 2013-11-23).

Richard Ford betraktas som en av USA:s ledande nyrealistiska författare eller minimalister, uttrycken varierar. Han debuterade 1976 med "En bit av mitt hjärta" (A Piece of My Heart), närmast en psykologisk thriller som utspelas i hans barndomstrakter på gränsen mellan Arkansas och Mississippi. Till denna gudsförgätna plats anländer två män med komplicerad bakgrund och en tragisk berättelse om kärlek och rivalitet utspelas. Thrillerbetonad är också hans andra roman "Att pröva lyckan" (1981, The Ultimate Good Luck). I likhet med de flesta av Fords böcker handlar det om en figur i en övergångssituation, på väg från ett liv till ett annat. I det här fallet rör det sig om en Vietnamveteran som reser till Mexiko för att försöka få ut en knarksmugglare ur fängelset. Han gör det för sin förlorade flickväns skull, som är syster till smugglaren. Väl på plats går emellertid ingenting som det ska.

Det stora genombrott kom med "Sportjournalisten" (1986, The Sportswriter), där Richard Ford hittat fram till den stil som kallas "dirty realism". Romanen handlar om den 38-årige, lätt desillusionerade men föga sentimentale Frank Bascombe. Han har gett upp en karriär som skönlitterär författare för att i stället bli sportjournalist och pendlar mellan förorten i New Jersey och jobbet i New York. Ett av de tre barnen har avlidit, äktenskapet har just fallit sönder och Frank reflekterar nu över sitt liv. Romanen "Självständighetsdagen" (1995, Independence Day), för vilken Ford bland annat tilldelades Pulitzerpriset och även fick ett publikt genombrott, är en fristående fortsättning på berättelsen om Frank Bascombe. Han har nu blivit 44 år, arbetar som fastighetsmäklare, men har fortfarande svårt att få ordning på sitt liv. På Självständighetsdagen, den 4 juli 1988, planerar han att åka till sin 15-årige son Paul, som fortfarande är bosatt hos sin mamma, men visat vissa tecken på att ha problem. Bland annat har han arresterats efter att ha stulit en förpackning med kondomer. Det hela blir en utflykt med många, ofta motstridiga, känslor.

Mellan dessa båda huvudverk ligger den kritikerrosade novellsamlingen "Vinterfiske" (1987, Rock Springs), vars stämningsmättade berättelser utspelas i det glesbefolkade Montana, samt den lågmälda ungdomsskildringen "Löpeld" (1990, Wildlife). Den senare utspelas också i Montana och handlar om en vanlig amerikansk familj som plötsligt skakas av en häftig kris. Det börjar med att fadern, Jerry, idrottsman och golflärare, oförskyllt får sparken från sitt jobb. Tiden är i början på 1960-talet och det hela ses ur den sextonårige sonen Joes perspektiv.

På svenska finns också novellsamlingarna "Kvinnor med män" (1997, Women with Men) och "Syndernas mångfald" (2002, A Multitude of Sins). Den förra innehåller tre längre, mångtydiga och sinnrikt komponerade noveller, där både den första och den sista utspelas i Paris. Den senare består av tio berättelser som nästan alla kretsar kring personer som är eller har varit inblandade i någon form av äktenskapsbrott. För Ford är det emellertid inte den sexuella aspekten som är det väsentliga. Ordet otrohet kan stå för en "mångfald synder" som alla på ett eller annat sätt har att göra med svek, även mot sig själv. Novellerna skildrar mestadels enkla vardagliga episoder i urban, amerikansk medelklassmiljö. Övervägande är det en mycket dyster bild som målas upp. Ford har också kritiserats för att vara alltför stiliserande, men han räknas allmänt som den kanske främste förvaltaren av den rika amerikanska novelltraditionen. Raymond Carver, som var en personlig vän, är den store läromästaren, men Ford har också influerats av Alice Munro, Eudora Welty och andra.

I romanen "Som landet ligger" (2006, The Lay of the Land) återvänder Ford till sin huvudgestalt Frank Bascombe. Ytterligare tio år har gått, Frank arbetar fortfarande som fastighetsmäklare men har nu flyttat till kusten i New Jersey. Han har ytterligare ett kraschat äktenskap bakom sig, får behandling för prostatacancer men tycker sig ändå ha uppnått ett slags behagligt jämviktsläge i livet. Mest oroar han sig för den middag han ska arrangera på tacksägelsedagen – rent tidsmässigt rör det sig om november år 2000. Då ska nämligen dottern, sonen och kanske rentav den förra frun komma på besök.

När det gäller böckerna om Frank Bascombe skrev Jan Eklund i Dagens Nyheter: "Om hundra år tror jag att man kommer att läsa dem som ett tragikomiskt vittnesmål om vår tids drömmar och besvikelser. Ford bedriver existentiell grundforskning – men skärskådar också den amerikanska nationens myter. Här går ett äktenskap och en lovande författarbana i kras. Och ett land förlorar kompassen. Friheten förråds, förvandlas till en makthavarfloskel. Och de självständigas marknadsvärde devalveras." (Dagens Nyheter 2006-08-27)

"Kanada" (2012, Canada) fick ett stort genomslag i Sverige. Romanen utspelar sig i Montana och Saskatchewan 1960 och berättas av 15-årige Dell Parsons. Han och hans tvillingsyster Berner blir övergivna när deras annars vanliga medelklassföräldrar rånar en bank men åker fast. Berner rymmer till San Francisco medan Dell försöker överleva i den kanadensiska håla dit han förts av en vän till modern. För att överleva tvingas han städa hotellrum och möter en våldsam omgivning som tvingar honom till avgörande val om vilken sorts människa han vill bli.

Med den fyndiga titeln "Kan jag vara Frank med dig?" (2014, Let Me Be Frank With You) återvänder Ford till sin antihjälte Frank Bascombe, trots att han efter tre fullmatade romaner sagt sig vara färdig med figuren Bascombe. Romanen är komponerad som en novellcykel med fyra fristående historier som alla har huvudpersonens bakgrund, samtid och berättarröst gemensamt. Det hela utspelas dagarna före jul 2012 i det fiktiva Haddam, New Jersey, där orkanen Sandy dragit förbi och förvandlat landskapet vid havet till en krigszon. Husen är förstörda och många människor har blivit hemlösa.

Fastigheter och möten står i centrum på berättelsens yta. I "Jag är här" hälsar Frank på hos mannen som köpte hans gamla hus vid kusten som stormen nu raserat. I den andra novellen får han besök av en svart kvinna som växte upp i huset där han bor. I den tredje besöker han sin före detta fru på ett lyxigt sjukhem, hon lider av Parkinsons sjukdom. I den sista berättelsen går han motvilligt hem till en gammal bekant som ligger för döden i ett förfallet paradhus.

Frank Bascombe är som tidigare en vass, lite vemodig och komisk samtidskritiker. Det livsavgörande samsas med småttigheter i vardagen, Frank har sin prostatacancer under kontroll men åldrandet gör sig ofta påmint, han närmar sig sjuttio. Genom Frank Bascombe gestaltar Richard Ford den konservativa, lite fördomsfulla medelklassmannens utblick i ett nutida USA i kris.

Det här är en förkortad version av artikeln om Richard Ford. Läs mer och få tillgång till alla funktioner genom att logga in eller starta abonnemang.

Visa hela artikeln

Denna funktion kräver ett abonnemang

Denna funktion kräver ett abonnemang

Denna funktion kräver ett abonnemang

Denna funktion kräver ett abonnemang